woensdag 22 oktober 2008

Vandaag

Vandaag was mijn tweede schooldag. Gisteren ging ik voor het eerst en het was meteen een lange dag. Ik heb de ochtend en middagklas gedaan. Maar dat vond ik wel erg veel en de middagklas was erg luidruchtig met een paar Koreanen die zichzelf wel erg graag horen...
Dus vandaag alleen de ochtendklas gedaan, toch ook 4 uur dus in principe prima.

Ik zal mijn dag beschrijven: `s Ochtends gaan Ken en ik op de fiets naar het station. Daar nemen we om 8.04 de trein. Ook al is het dan spitsuur, hier zijn geen "mensen in trein duw personen" zoals die er in Tokyo schijnen te zijn. Vandaag had ik zelfs bijna vanaf het begin een zitplek. Ik mioet ongeveer 30 minuten met die trein en Ken moet na 10 minuten overstappen. Ik moet dan nog 1 keer overstappen en dan ben ik bij school.

In mijn klas zitten eigenlijk 9 mensen, maar meestal zijn er minder. Er zitten veel Koreanen op deze school. Verder zitten er twee Engelsen en een Indier in mijn klas. In de middagles zitten ook twee Chinese meisjes, dus daar heb ik gisteren lekker Chinees mee kunnen kletsen. We hebben wisselende leraren, met wisselend succes.


Ken moest vandaag tot 13.00 werken, dus na mijn les ben ik naar Umeda gegaan en hebben we samen gelunched. Daarna hebben we geshopt en leuke dingen voor ons huis gezien. We hebben nu besloten "zaisu" te kopen i.p.v. een bank. dat zijn een soort leunstoelen maar dan zonder poten, die we in de tatamikamer (die in de post "mijn adres" op de foto staat) kunnen gebruiken.

In de grote boekhandel in Umeda heb ik wat boeken gekocht, o.a. 1 over Osaka met Osakaben (het Osaka dialect) en typische dingen van Osaka. Nog ter aanvulling op mijn post over de kleding in Tokyo en Osaka:

Hmmm, de Osakajin zijn misschien de Hagenezen van Japan?

`s Avonds zijn we bij mijn schoonouders gaan eten EN ik heb gereden. De eerste keer dat ik hier auto heb gereden, maar het ging prima. Het enige was dat de richtingaanwijzer aan de andere kant zit en ik dus elke keer dat ik richting wilde aangegeven, de ruitenwisser aanzette, haha. Nou regende het wel een beetje, dus enigszins zin had het wel, maar qua richting aangeven was het niet zo praktisch natuurlijk.

Lekker gegeten en allerlei praktische spulletjes mee gekregen, o.a. een heel mooi broodmes kado gekregen. O, ja, vandaag in Umeda had ik een super lekker kussen gezien dat ik wel wilde kopen, maar het was erg duur. Bleek dat ze precies zo`n kussen hadden liggen en dat niet gebruikten! Dus die hebben we ook meegekregen.

Nu ga ik lekker in bad en dan lekker slapen op mijn nieuwe kussen!

1 opmerking:

Anoniem zei

Ha Boukje en Ken,
Allereerst wil ik jullie van harte feliciteren met jullie huwelijk!
Wat zien jullie er prachtig uit...
(maar ook zonder kroontje en make=up mag je gezien worden!).
Vandaag heb ik de foto's van jullie feest gezien en ook de foto's die je ouders maakten tijdens hun reis door Japan.
Het zal voor jou, Boukje, een heel ander leven zijn maar wel heel byzonder.
Erg leuk om via je blog e.e.a. te kunnen volgen.
Ik wens je heel veel succes en een mooi leven toe in Japan!
Groetjes,
Wies Vossepoel